Fiskens dag

Laks og rösti

I dag er det fiskens dag. Ikke stjernetegnet fisken, nej; men kloge hoveder har dedikeret denne dag til den levende, sprællende og sundhedsstruttende vandplasker, for at sætte fokus på, at vi som befolkning bør spise mere fisk.

Tager jeg meget fejl, hvis jeg påstår at de fleste kender til kampagnen “2 gange om ugen”? Det anbefales, at vi spiser fisk to gange om ugen, fordi fisk indeholder virkelig mange fantastiske næringsstoffer, som er guld værd for os. Bl.a. D-vitamin, jod, selen og de gode omega-3 fiskeolier. Man skal dog lige have i baghovedet at mange fisk også indeholder tungmetaller, derfor skal man ikke kaste sig hæmningsløst over den sprællende godbid.
Sund kost er varieret kost.

Hvordan er jeres forhold til fisk?
Jeg må indrømme, at jeg er fan! Jeg kan lide de fleste fisk og spiser det faktisk rimelig ofte; det bliver nok faktisk til mere end to gange om ugen. Hvis det ikke er til aftensmad, hvor retter som torskegryde, fiskefrikadeller, lakselasagne, fiskechowder og salade nicoise hitter, ryger der ofte en fiskefilet, fiskefrikadelle, kippers, org!.. eller makrelguf (mmmmh) på rubberen. Nemt, sundt og lækkert!

Laks og rösti

Her er et eksempel på min frokost i går, som blev kreeret af resterne fra aftensmåltidet dagen før: Rösti af kartoffel, pastinak, gulerod og æble med en lynstegt laksefilet og lidt salat.

Har I en yndlings-fiske-ret? Eller gode tips til tilberedning af fisk? Del endelig :-))

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *